بازاریابی

Lidenbrock Lidenbrock Lidenbrock · 1403/9/24 20:22 · خواندن 2 دقیقه

بازاریابی به معنی داشتن تعهد به مشتریان و مدیریت بر روابط سودآور با آن ها است

اهداف بازاریابی عبارت‌اند از :

۱.جذب مشتریان جدید(تعهد به ارائه بیشترین ارزش به آنان) 

۲.افزودن بر تعداد مشتریان کنونی(از طریق تأمین رضایت آنان)

 

بازاریابی تنها تبلیغ و فروش نیست ، بلکه آن بخش از کوه یخ شناور را نشان می‌دهد که قابل مشاهده است.

مفهوم جدید بازاریابی 《تأمین کردن نیاز مشتریان》 است.

اگر بازاریاب‌ها نیازهای مشتریان را درک ،محصولات موردنیاز آن‌ها را تولید ،بالاترین ارزش را به او ارائه کنند ، بدون تردید می‌توان گفت مشکلی در آن‌ها وجود نخواهد داشت. در ادامه با پنج رکن اساسی بازار از نظر فیلیپ کاتلر آشنا می‌شویم...

 

۱. نیاز ، خواست و تقاضای مشتری

نیاز یعنی احساس محروم ماندن. مثل نیازهای اولیه برای غذا ، لباس و...

نیازهای اجتماعی مربوط به برخورداری از عاطفه و...

و نیازهای فردی مربوط به کسب دانش و ابراز وجود.

 

بازاریاب‌ها این نیازها را به‌وجود نمی‌آورند. خواست از نیاز انسان نشأت می‌گیرد و شخصیت و فرهنگ به آن شکل می‌دهد.

یک آمریکایی به غذا نیاز دارد ، ولی یک ساندویج بزرگ و معروف مک‌دونالد ، سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه می‌خواهد.

یک نفر در گینه جدید هم به غذا نیاز دارد ، ولی خواست او برنج و سیب‌زمینی است. جامعه به خواست شکل می‌دهد و آن را در قالب چیزی بیان می‌کند که می‌تواند نیاز افراد ساکن در یک منطقه جغرافیایی را تأمین کند.

اگر خواست از پشتیبانی قدرت خرید برخوردار شود به صورت تقاضا در‌می‌آید.

 

۲. آنچه به بازار عرضه می‌شود 

مقصود از آنچه به بازار عرضه می‌شود فقط کالای فیزیکی نیست و می‌تواند خدمات را هم  شامل شود.

مانند خدمات بانکی ، تعمیر خانه‌ها و...

 

۳. ایجاد ارزش برای مشتری و تأمین رضایت او

کالا یا خدمات ارائه شده به مشتریان باید رضایت آنها را تأمین کند. مصرف‌کنندگان در بازار امروزی با انبوهی از کالاها و خدمات روبرو می‌شوند که می‌توانند با آن‌ها نیازهای خود را برطرف کنند.

اگر مصرف‌کننده از کالا یا خدمات و کیفیت و نحوه دریافت آم رضایت داشته باشد دوباره به سراغ همان محصول می‌آید و درباره تجربه‌های خود از محصول ، دیگران را نیز آگاه می‌سازد.

 

۴. روابط و مبادله

مبادله اقدامی است در جهت دست‌یابی به چیزی که مورد خواست است ، از شخص دیگری.

بازاریابی شامل اقداماتی می‌شود که بازاریاب‌ها انجام می‌دهند تا در رابطه با کالا/خدمات و دیدگاه‌های ارائه شده با مخاطبان خود روابط مطلوب برقرار کنند.

 

 

۵. بازار

بازار یعنی مجموعه ای از خریدار واقعی و بالقوه یک کالا یا خدمت. این خریداران نیازها یا خواست‌های همانند هستند که می‌توانند از مجرای روابط مبادله‌ای آن‌ها را تأمین کنند.

بازاریابی یعنی مدیریت بر بازار برای ایجاد و حفظ روابط سودآور با مشتری.